Cu kilogramele la control

La 3 dimineata, cand ma pregateam sa plec sa nasc, m-am suit pe cantar. Ma gandeam ca ma vor intreba cate tone am, ca sa stie sa imi dozeze anestezia. Nu m-a intrebat nimeni, dar pe mine m-a urmarit o vreme imaginea cifrei de pe cantar: 85 de kilograme.

Nu am fost niciodata o silfida, dar evident ca asta mi-am dorit mereu. Cand am ramas insarcinata cu Thea, faceam ceva sport, ma simteam bine, aveam 60 de kilograme si imi doream 55. Am spus stop la orice gand de slabire, nu am avut voie sa fac miscare, dar am plecat la maternitate cu o greutate decenta pentru acel moment, 77 de kilograme. Intr-un an si 9 luni, nu am reusit sa ajung din nou la cele 60 de kilograme, asa ca am ramas din nou insarcinata cu un surplus. Aveam 63. 85 a fost cea mai mare greutate pe care am avut-o vreodata si la care nu as vrea sa mai ajung in aceasta viata. Dincolo de faptul ca retineam apa, ma miscam greu, respiram greu, totul devenise greu pentru mine si sunt sigura ca si din pricina acestei imense greutati. Mai ales la uimitoarea mea inaltime de 155 de centimetri.

Mi-am promis ca voi slabi, ca voi incepe sa ma simt bine cu mine. Mai am 7 kilograme pana la a ajunge din nou la greutatea pe care o aveam cand am ramas insarcinata cu Thea. Acesta este primul obiectiv. Sigur ca daca as putea, as scapa de ele cat as clipi din ochi. Dar nu, nu merge asa. Cum merge insa bine? Raspunsul este, cu siguranta, unul complex si depinde mult de fiecare organism in parte, de preferinte, motivatie si multe altele. La cateva intrebari, ne-a raspuns Bianca Brighila, nutritionist holistic (www.iubesteticorpul.ro).

 

Dupa nastere, kilogramele in plus sunt, pentru majoritatea proaspetelor mame, o povara si un motiv de frustrare. Cand ar fi bine sa inceapa o dieta care sa o ajute sa ajunga la greutatea anterioara sarcinii?

Cel mai bine ar fi bine sa astepte cateva saptamani, macar o luna, mai ales daca alapteaza. In aceasta perioada – ma refer la cea de imediat dupa nastere – nu este recomandat sa se tina regim intrucat ultimul lucru de care mamica are nevoie este o carenta alimentara. Timp de o luna este de preferat sa incerce sa manance echilibrat, sa aiba un stil de viata sanatos, adica sa aleaga mancare cat mai sanatoasa.

In cat timp si in ce ritm este sanatos sa piarda kilogramele in plus? Stim ca a slabi rapid nu este tocmai bine…

O pierdere in greutate sanatoasa este cea in care ritmul este de 2-3 kg pe luna. Dar fara diete! Nu sunt de acord cu dietele pentru ca acestea au ca si consecinta binecunoscutul efect yo-yo. Adoptand un stil de viata sanatos, respectand cu strictete niste principii, se poate slabi sanatos.

Ce se intampla in cazul in care mamica vrea sa slabeasca, dar alapteaza? Care trebuie sa fie alimentatia ei?

In primul rand sa manance constient. Sa fie cat ma prezenta atunci cand manaca, fara a se uita la televizor sau la telefon, fara a vorbi. Sa stea jos atunci cand mananca, nu in picioare. Sa mestece cat mai incet si sa-si asculte organismul, adica sa manance doar atunci cand ii este foame si ce anume are pofta, dar alegand ceva sanatos. Fara ore fixe, fara calorii numarate. Si – nu in ultimul rand – sa faca putin sport. Iar mersul pe jos este cel mai sanatos si mai accesibil. Recomand sa opteze pentru mancaruri fara grasimi, pe care sa le gateasca la aburi sau pe gratar, pentru fructe, legume, cereale integrale, seminte, smoothie. De exemplu, la micul dejun – fructe, smoothie; la pranz – supa, salata de legume si carbohidrati (orez brun, quinoa, paste integrale, cartofi); la cina – salata si proteine (carne, peste) sau proteine vegetale (naut, fasole, linte). Si o gustare pe zi, cand poate manca nuci, migdale, iaurt sau stafide.

Cum ar trebui sa arate alimentatia mamei care a incheiat alaptarea, a pierdut datorita acesteia un numar dekilograme, insa tot mai are de dat jos destule. Ce sa manance?

Principiile sunt aceleasi ca in cazul mamelor care alapteaza, pentru ca reprezinta stilul de viata sanatos. Diferit ar fi acum faptul ca poate consuma mai multe sucuri. De exemplu, pentru a pierde mai repede cateva kilograme, poate consuma timp de una, doua sau trei zile exclusiv sucuri. Dar nu de fructe, pentru ca fructele ingrasa. Legumele si verdeturile sunt alegerea corecta.

Care sunt alternativele mai putin periculoase la chestiile… delicioase. Si ne referim in primul rand la dulciuri (prajituri, ciocolata), dar si la preparatele preferate de omul modern (chipsuri, paste, pizza, chiar si hulita shaorma). Ca sa nu mai spunem de bauturile asa zis racoritoare…

Sa stiti ca shaorma nu este un ”pacat” daca va contine doar carne si salate de legume. Cartofii, sosurile si chiar si lipia sunt cele care o pun la zid, la o adica. Si pastele sunt un preparat inofensiv, dar cu conditia sa fie integrale si combinate DOAR cu legume. In privinta dulciurilor, o patratica de ciocolata neagra, cu 70% cacao, nu face nimanui rau.

Exista cazuri de tinere care, la scurt timp dupa ce au nascut, au slabit exagerat de mult, ajungand la o greutate cu mult mai mica fata de cea de dinainte de sarcina. Si nu din cauza noptilor nedormite si a ritmului vietii de mamica, ci pentru ca asta si-au propus. Dintr-o sentiment de groaza ca ar putea ramane ”grase”. Din punctul de vedere al specialistului, care este ritmul unei scaderi ponderale corecte, sanatoase, lipsita de riscuri sau efecte secundare?

S-ar putea sa nu fie acesta raspunsul care sa incurajeze si motiveze, dar este raspunsul care reprezinta intr-un fel garantia unui efect de lunga durata: aproximativ 500 de grame pe saptamana.

 

Etichete: , , , ,

Related Posts

by
Previous Post Next Post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

0 shares

DESPRE MINE

Buna! Eu sunt Irina, mama la 40 de ani.

Buna! Eu sunt Irina, mama la 40 de ani.

La 5 zile dupa ce am implinit 40 de ani, am nascut-o pe Thea. Ea a fost cea care mi-a implinit viata. Despre implinire si drumul complicat spre fericire, te invit sa citesti aici.
Buna! Eu sunt Irina, mama la 40 de ani.
Shares