Cand e necesara vizita la specialistul logoped

Ce stim despre logopedie? Cand e necesar sa mergem cu copilul la logoped? Ne relaxam sau ne ingrijoram? Cateva lamuriri de la logoped Cristina Badea.

 

Ce poate determina intarzierea aparitiei limbajului la copil?

Este important de punctat faptul ca acesti factori pot fi foarte diferiti. Unii copii manifesta doar intarziere in aparitia si dezvoltarea limbajului receptiv si expresiv (sau doar a unuia dintre acestea) iar alti copii, cu o incidenta mai mare, prezinta si alte tipuri de intarzieri de natura psihica sau clinica pe langa cele de limbaj.

Cei mai des intalniti factori sunt infectii in timpul sarcinii, consum de alcool si substante psihotrope pe timpul sarcinii, malnutritie, fumat in timpul sarcinii, deficiente de auz, deficiente de vedere, modele de pronuntie deficitara asimilate prin imitatie, anomalii ale aparatului bucal, pareza partiala a neuronului hipoglos (pareza la nivel facial), leziuni periferice, leziuni cerebeloase, leziuni ale neuronului motor central, deformari constitutionale ale palatului si valului palatin, pareze sau hemipareze ale valului si luetei, vegetatii adenoide, bilingvism (aparut inaintea consolidarii limbii materne), spasme respiratorii si vorbirea in inspir, deficiente ale functiilor lingvistice, contrarierea lateralitatii, laringite, solicitarea abuziva a vocii, pareze la nivelul laringelui sau a coardelor vocale, disfunctii cerebrale (perinatale), afectiuni grave in prima copilarie, deficientele de intelect, carente educative, traume psihice, folosirea tetinei un timp indelungat, suptul degetului, scrasnitul dintilor, timp indelungat petrecut in fata televizorului etc.

 

Care sunt principalele tulburari de limbaj?

Parintii ar trebui sa stie ca exista mai multe tipuri de tulburari ale limbajului. Acestea nu se refera doar pronuntie, ci insumeaza toate aspectele ce tin de comunicarea individului sub toate formele ei: vorbit, scris si citit. Astfel ca ele se impart in tulburari de pronuntie (cel mai des intalnita fiind dislalia monomorfa, polimorfa si de evolutie, apoi dizartria si rinolalia); tulburari ale limbajului scris-citit (cel mai des fiind disgrafia si dislexia), tulburarile de voce (fonoastenia, disfonia, afonia). Si pentru ca a emite sunete cu care formam cuvinte ne trebuie aer pe care sa il inspiram si sa-l expiram, putem astfel vorbi despre tulburarile de ritm si fluenta a vorbirii (bine-cunoscutul balbism sau balbaiala, tahilalia si bradilalia). Pe langa aceste tipuri de tulburari, mai exista si alte forme date de intarzierea in dezvoltarea generala a vorbirii, intalnite in cazul tulburarilor din spectrul Autist, Sindrom Down, Sindrom Drawer, Hidrocefalie etc si tulburarile polimorfe cu afazia aparuta in urma unor  sechele generate de accidente vasculare cerebrale AVC si traumatisme cranio-cerebrale TCC si alalia. Tot aici putem vorbi si despre malformatiile la nivel bucal (palatoschizis, cheiloschizis etc).

 

In ce consta o evaluare logopedica complexa?

O evaluare complexa logopedica inseamna o analiza amanuntita a limbajului sub toate aspectele sale: simbolic, semantic, fonematic, de articulare si gramatical.  Asadar, o astfel de evaluare poate dura intre 1-3 intalniri, care se impart in:

  • o prima intalnire de acomodare a copilului cu spatiul si persoanele noi; in cadrul acesteia specialistul logoped face o anamneza completa a copilului in urma informatiilor primite de la parinti;
  • a doua intalnire consta in evaluarea nivelului de dezvoltare a limbajului (QI limbaj), evaluarea lateralitatii, examinarea auzului, examinarea structurilor perceptiv-motrice, examinarea fonemelor limbii romane atat izolat, cat si in cuvinte, analizarea structurii gramaticale, a limbajului receptiv, a auzului fonematic, a constientizarii lingvistice a copilului, si – unde permite varsta – examinarea scrisului, cititului si calculului matematic;
  • in cea de-a treia intalnire li se preda parintilor raportul final de evaluare si se poarta cu acestia discutii pe tema lui, stabilindu-se si un plan de interventie personalizat.

 

Ce se intampla intr-un cabinet logopedic, la terapie?

Este bine de stiut ca activitatea logopedica se realizeaza sub forma de joc, in fata oglinzii. O sedinta logopedica consta in gimnastica aparatului fonoarticulator realizata prin diferite exercitii de inspir-expir, exercitii de mobilitate a limbii, buzelor, mandibulei si maxilarului, obrajilor, dintilor, valului palatin. Aceste exercitii sunt realizate in fata oglinzii prin imitarea logopedului sau prin imitarea unor actiuni prezentate in imagini. Apoi se lucreaza pe exercitiile specifice articularii sunetului sau sunetelor deficitare cu care se prezinta copilul. Se realizeaza jocuri de recunoastere a fonemelor, jocuri nu doar statice, ci si dinamice, care sunt menite sa-i mentina atentia copilului sustinuta pe sarcina. Eficienta activitatii logopedice ajuta la dezvoltarea vocabularului si la achizitia a cat mai multe informatii in structura psihica si de limbaj a copilului. Copilul invata sa diferentieze fonematic cuvintele cu care va opera mai tarziu, iar structura gramaticala incepe sa se modeleze armonios si corect.

 

Cand ar trebui parintele sa apeleze la un logoped ?

Exista cateva semnale de alarma care ar trebui sa il puna pe ganduri pe parinte, facandu-l sa inteleaga faptul ca este necesara vizita la un logoped. Iata care ar fi:

  • Copilul are un an si jumatate insa limbajul intarzie sa apara;
  • Are un vocabular cu un numar redus de cuvinte;
  • Copilul are trei ani si jumatate si pronunta incorect sau omite unul sau mai multe foneme ale limbii romane;
  • Prezinta ecolalie (repetarea “papagaliceste” dupa interlocutor);
  • Vorbire soptita, rapida, lenta;
  • Malformatii ale cavitatii bucale;
  • Paralizii faciale;
  • Copilul se incadreaza intr-o patologie psihica si neurologica (prezinta diferite deficiente, diferite sindroame, diferite tulburari ale nivelului motor general etc);
  • Prezinta dificultati de scris, citit si calcul matematic;
  • Copilul pare ca se balbaie (apar spasme si blocaje la rostirea unor cuvinte).

Amanarea evaluarii logopedice si a inceperii procesului de recuperare poate face ca dificultatile copilului sa se agraveze. Iar procesul de recuperare sa fie mai anevoios.

 

Cabinet Individual de Psihologie Badea Anca Cristina, str. Popa Petre nr. 15, sector 2.

www.logokids.ro,

email: contact@logokids.ro

tel. 0787.698.288

 

Etichete: , , , ,

Related Posts

by
Previous Post Next Post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

0 shares

DESPRE MINE

Buna! Eu sunt Irina, mama la 40 de ani.

Buna! Eu sunt Irina, mama la 40 de ani.

La 5 zile dupa ce am implinit 40 de ani, am nascut-o pe Thea. Ea a fost cea care mi-a implinit viata. Despre implinire si drumul complicat spre fericire, te invit sa citesti aici.
Buna! Eu sunt Irina, mama la 40 de ani.
Shares